HVAD ER YOGA NIDRA?
Yoga Nidra er en form for liggende meditation med elementer fra traditionel siddende tantra meditation, visualiseringer og mantraer. En meditativ rejse ind i dyb afspændthed og healing. Meditationen afspænder kroppen, men arbejder også på forunderlig vis med underbevidstheden og sindet.

“En times Yoga Nidra er mere afslappende end fire timers søvn konventionelle”. -Satvananda

VÅGEN SOVN
Yoga Nidra, også kendt “Yoga søvn”, og er en bevidsthedstilstand mellem søvn og vågen. En tilstand af dyb afspænding, hvor kroppen går i dvaletilstand, men sindet er stadig ved bevidsthed og tage en tur til det bevidste »indre væsen. 

Vi ved alle, at søvn hjælper kroppen til at forynge. Søvn Yoga ikke kun hjælper i fysisk foryngelse, men tager sig af hele vores væsen.

Til forskel fra almindelig afspænding og meditation guides der hele vejen i gennem. Du bliver guidet ned gennem bevidsthedslagene til en drømmelignende tilstand, hvor du samtidig er fuldt bevidst. I den dybe bevidsthedstilstand, hvor man bevæger sig bag krop og sind til underbevidstheden, åbnes mulighed for at forbedre evnen til at rumme følelser med et mere fleksibelt nervesystem. Derfor sætter Yoga Nidra nemlig gang i dyb healing og hvile på alle niveauer. Det sker fordi du under en Yoga Nidra både opnår fysisk hvile, og at kroppens balance genoprettes så dens naturlige tendens mod homøostase (opretholdelse af indre ligevægt) fremmes.

FINDE RO & LÆR DIG SELV BEDRE AT KENDE
Afspænding er en tilstand, som bedst opnås ved brug af en teknik der er udviklet med det formål at udløse og opretholde denne tilstand. Blodtrykket normaliseres, immunforsvaret styrkes, hjernen slapper af og samarbejder bedre. Alle kroppens organer og sanser får en hvile, som søvnen sjældent giver. Derfor skærpes sanserne og du føler dig veloplagt bagefter.

Yoga Nidra er en dyb liggende afslapning af krop og sind, en metode til at opnå fuldstændig ro, fysisk og psykisk, gennem en dyb afspænding. Yoga Nidra kan hjælpe dig give slip på vaner og mønstre, igangsætte forandring samt lære dig selv lidt bedre at kende.

HVORDAN
Vi begynder med lidt lette blide yoga stillinger for at løsne op og få lidt varme rundt i kroppen, inden vi lægger os til rette til Yoga Nidra. Du behøver ikke at have kendskab til yoga for at være med. Hav gerne løst behageligt tøj på og flere lag, da kroppen kan blive lidt kold af at ligge stille.

Fordelene ved Yoga Nidra:

  • reducerer stress
  • giver dig mere energi og større overskud
  • forbedrer din koncentration og hukommelse
  • øger din kreativitet
  • reducerer fysiske og mentale spændinger
  • hjælper dig med at få en bedre søvn
  • styrker dit immunforsvar
  • god mod migræne

*Vi tager afsæt i den helt klassiske Yoga Nidra, som i sin tid blev udviklet af Swami Satyananda Sarasawati.
Satyananda had his emphasis, one of the eight limbs of yoga, Pratyahara (techniques to direct the mind and senses inwards).